پنتاگون بزرگترین «بمب سنگر شکن» را آزمایش کرد

تبلیغات
آپلود عکس
پنتاگون بزرگترین «بمب سنگر شکن» را آزمایش کرد

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، به تازگی "نیروی هوایی آمریکا" آخرین تغییرات و اصلاحات روی "بمب سنگرشکن" معروف خود انجام داد تا شاید بتواند با این بمب غول‌پیکر چندصد میلیون دلاری "نیروگاه فردو" را هدف‌گیری کند.

 


تصويري از فردو

اما در شرايط بسيار بد اقتصادي آمريکا و درحالي که ميزان فقر و بيکاري هر روز در اين کشور افزايش مي‌يابد، چه دليلي دارد "پنتاگون" چنين پروژه گران قيمتي را اجرا کند که احتمال عملياتي شدن آن بسيار ضعيف است. نکته ديگري که در اين ميان به چشم مي‌خورد، اين است که گفته مي‌شود بمب 400 ميليون دلاري سنگرشکن آمريکا تنها ويژه "نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران" بويژه "تاسيسات فردو" ساخته شده است.

البته توانايي‌هاي دفاعي و مقاومتي ايران تا حدي افزايش يافته که فردو را به يک سايت غير قابل نفوذ تبديل کرده است. اينکه آمريکا چنين هزينه‌اي را صرف تنها ساختن يک بمب مي‌کند، نشان از قدرت بالاي دفاعي ايران و پيشرفت علمي کشور در زمينه‌هاي سازه‌هاي بسيار مقاوم است.



 

"باشگاه خبرنگاران" قصد دارد در اين گزارش به معرفي بمب سنگرشکن آمريکا و ارزيابي توانايي استقامت نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران بويژه نيروگاه فردو در برابر اين بمب 14 تني بپردازد.

بمب سنگرشکن چيست؟ "Bunker Buster"

 

بمب سنگرشکن ‏ نوعی بمب است که برای تخریب اهداف مقاوم شده زیرزمینی همچون پناهگاه‌ها و سنگرهای زیرزمینی و همچنین تاسیسات بتونی مدفون شده در عمق سطح زمین استفاده می‌شود. "فیوز انفجاری" این بمب، طوری طراحی شده است که به هنگام برخورد با هدف، به لایه‌های گرانیت و فولاد محافظ اطراف تاسیسات اتمی نفوذ می‌کند.

از سنگرشکن‌ها به عنوان مادر بمب‌هاي جهان ياد مي‌شود، زيرا قابليت‌هاي منحصر به فردي دارند، به‌طوري که اين بمب‌ها با عبور از بتن‌ سخت و با نفوذ به داخل زمين مي‌توانند تاسيسات و ساختمان‌هاي زير زميني را نابود کند.

تاريخچه‌ بمب‌هاي سنگر شکن

در "جنگ جهاني دوم"، "بارنز واليس" "Barmes Wallis"، مخترع "بمب جهنده" "bouncing Bomb" دو بمب طراحي کرد که از نياکان بمب‌هاي سنگرشکن کنوني به حساب مي‌آيند؛ بمب 5 تني "پسر قدبلند" ""Tallboy و بمب 10 تني "زلزله" "earthquake".

 

بمب‌هاي پسر قدبلند و زلزله

اين بمب‌ها از طراحي آيروديناميک فوق‌العاده‌اي بهره مي‌برند، زيرا قسمت عقب آن‌ها پروانه‌اي تعبيه شده بود که باعث چرخش بمب مي‌شد. زمان شليک بمب از ارتفاع هفت هزار متري، چرخش بمب باعث فراتر رفتن سرعت آن از سرعت صوت مي‌شد.

بمب‌هاي زلزله و قدبلند، مجهز به فلزي بسيار مقاوم بودند که مانع تخريب بمب در اثر اصابت به سطح سخت مي‌شد و بمب داخل زمين فرو مي‌رفت.

گرچه مي‌توان اين بمب‌ها را از خانواده "بمب‌هاي بتن‌شکن" امروزي قلمداد کرد اما تئوري اصلي بمب زلزله پيچيده‌تر از نفوذ به داخل سطح سخت بود. بمب‌هاي زلزله براي اصابت مستقيم به هدف طراحي نشده بودند، بلکه زير هدف نفوذ کرده و در شالوده ساختمان موج عظيمي ايجاد مي‌کردند. سپس با انفجار بمب، حفره‌اي عظيم در زير ساختمان ايجاد شده که باعث فروريختن ساختمان مي‌شد.

در ادامه به بمب سنگرشکن ويژه آمريکا اشاره خواهد شد.

بمب سنگرشکن ("Massive Ordnance Penetrator" ("MOP"

 

 

 

"Massive Ordnance Penetrator" یا"MOP" یک بمب عظیم 14 تني است و فیوزهای قابل تغییری دارد که قابلیت نفوذ آن در دل زمین را به حداکثر افزایش می‌دهد. این بمب به سیستم راهنمایی مجهز است که دقت آن را افزایش می‌دهد و همچنین تجهیزات بسیار مدرنی دارد که ادعا مي‌شود از توانایی تخریب "تاسیسات اتمی اورانیوم فوردو" برخوردار است.

"سنگرشکن" "GBU-57A/B" موشک 14 تني هدايت شونده نيروي هوايي آمريکا است که به بمب سنگرشکن معروف است. اين بمب نسبت به همتاهاي خود که تنها 2 تن هستند بسيار بسيار بزرگ‌تر و ويرانگرتر است.

در سال 2002 شرکت آمريکايي "Northrop Grumman and Lockheed Martin"به دنبال ساخت بمبي 314 تني بودند که بتواند در اعماق زمين نفوذ کند. اما هزينه صدها ميليون دلاري و مشکلات فني اين بمب، اين شرکت را مجبور به ترک پروژه کرد.


کارشناسان اين بمب را مادر بمب‌هاي دنيا ناميده‌اند

"وزارت دفاع آمريکا" در تحقيقي که از ميزان خرابي و قدرت بمب‌هاي سنگرشکن در "جنگ عراقگ انجام داد، متوجه شد ميزان نفوذ و قدرت تخريب اين بمب‌ها بسيار پايين بوده است. از اينرو، "پنتاگون" با همکاري "سازمان کاهش تهديد دفاعي" "DTRA"، پروژه "بمب سنگرشکن" "MOP "را آغاز کرد.

طراحي و توسعه اين بمب در "پژوهشگاه نيروي هوايي آمريکا" انجام شده و "شرکت هوايمايي بويينگ"، آزمايشات نهايي آن را انجام داده است.

براي حمل اين بمب‌ها از "هواپيماهاي بمب‌افکن" "B-2" و "B-52"، استفاده مي‌شود. "بمب‌افکن b-2" به دليل اينکه مي‌تواند بمب‌هاي بسياري را همزمان شليک کند شهرت بالايي دارد، اما به خاطر وزن بسيار بالاي بمب سنگرشکن، تنها دو موشک از اين بمب روي بمب‌افکن‌هاي B-2  و B-52 تعبيه خواهد شد. برنامه ساخت اين بمب‌افکن‌ها حدود 2.5 ميليون دلار براي ماليات‌دهندگان آمريکايي هزينه دارد.


بمب‌افکن رادارگريز B-2


هوايماي b-52 در حال افکندن بمب MOP در آزمايش سال 2009
 

گفتني است که اولين آزمايش اين بمب غول‌پيکر در 14 مارس سال 2007 در تونلي متعلق به سازمان کاهش تهديد دفاعي آمريکا موسوم به DTRA"" در شهر "نيومکزيکو" انجام شده است.

در  اکتبر سال 2009، پنتاگون، کمک 80 ميليون دلاري براي تسريع پروژه "Massive Ordnance Penetrator" از "کنگره" درخواست کرد تا آخرين مرحله آزمايش سنگرشکن 14 تني در سال 2012 با موفقيت انجام شود.

بمب سنگرشکن MOP چگونه کار مي‌کند؟

بمب سنگرشکني که ادعا مي‌شود قرار است نيروگاه فردو را منفجر کند، مي‌تواند تا عمق 60 متري زمين نفوذ کند.


عمق نفوذ MOP

پروسه شليک بمب به اين صورت است که بعد از شليک، جنگنده نوعي "انرژي ليزري" از خود ساطع مي‌کند که منعکس‌کننده سطح هدف است. بمب وارد مخروط "انرژي منعکس" شده مي‌شود و به دنبال متراکم‌ترين "اشعه ليزر" مي‌گردد. سپس به سمت هدف حمله مي‌کند. اين بمب سنگرشکن، قدرت و سختي خود را براي نفوذ به داخل سطح ترکيب کرده و تا قبل از لحظه انفجار حدود 200 فوت وارد زمين مي‌شود، سپس "فيوز تاخير" که در عقب بمب وجود دارد، کلاهک را در عمق شصت متري منفجر مي‌کند.


نمودار شليک بمب سنگرشکن GBU57

گفتني است، از نوامبر سال 2011، 16 بمب سنگرشکن در اختيار نيروي هوايي آمريکا قرار گرفته است.

 




:: موضوعات مرتبط: سنگرشکن , ,
:: برچسب‌ها: ایا فردو میتواند در مقابل بمب سنگر شکن پنتاگون دوام بیاورد ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : admin
تاریخ : شنبه 7 آذر 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: